Lubuskie Zaduszki Jazzowe - Stanisław SOYKA & Arek Skolik TRio

Stanisław SOYKA & Arek Skolik Trio
Lubuskie Zaduszki Jazzowe

Stanisław Soyka
Wokalista jazzowy, pianista, kompozytor...
Urodzony w 1959 roku. Śpiewać zaczął kiedy miał 7 lat udzielając się wraz z ojcem w chórze katedralnym w rodzinnych Gliwicach. Następnie ukończył liceum muzyczne w klasie skrzypiec oraz Wydział Kompozycji i Aranżacji Akademii Muzycznej w Katowicach. W czasie studiów śpiewał z big-bandem Puls, z którym dokonał pierwszych nagrań dla archiwum Rozgłośni PR w Katowicach. Stanisław Soyka debiutował w listopadzie 1979 recitalem muzyki bluesowej i gospel w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Śpiewał tam utwory Raya Charlesa, Carole King i Beatlesów. Zapis tego koncertu znalazł się na jego pierwszym albumie „Don’t You Cry”.
Rok później ukazała się pierwsza płyta Stanisława Soyki „Don't You Cry". Soyka zaczął zdobywać nagrody i zaśpiewał z Anną Jantar - największą gwiazdą muzyki pop tamtych czasów. W 1981 roku wydano drugą płytę muzyka „Blublula". Krytycy i publiczność byli zachwyceni. W tym okresie Soyka nawiązał współpracę z Trio Wojciecha Karolaka. Do lat 90. nagrał kilka płyt i nawiązał współpracę z wieloma popowymi artystami, m.in. Maanam, De Mono, Kayah, Izabelą Trojanowską, czy Urszulą. W 1991 roku ukazała się płyta „Acoustic", z którego pochodzą takie utwory jak „Cud niepamięci”, „Play It Again”, „Tak jak w kinie” i „Hard To Part”. W tym samym roku pojawił się też największy hit piosenkarza - „Tolerancja (na miły Bóg)", która powstała z okazji koncertu „Tolerancja” na rzecz chorych na AIDS. Utwór znalazł się dopiero na kolejnym krążku artysty „Neopositive". W 1995 roku dostał Fryderyka w kategorii najlepszy wokalista.  
W kolejnych latach Soyka wydał kilka płyt studyjnych i koncertowych. W 1999 roku nagrał wspólnie z Grzegorzem Turnauem piosenkę „Soplicowo" do filmu „Pan Tadeusz". Początek lat 2000 to zwrot ku muzyce religijnej. W 2008 roku pojawiły się nowe utwory Soyki. Muzyk występował również gościnnie na płytach innych muzyków. Przełomem był singiel "Duże miasto" nagrane wspólnie z kilkoma polskimi raperami. Ostatnie, jak do tej pory, trzy studyjne płyty Soyki "...Tylko brać", "Stanisław Soyka śpiewa 7 wierszy Czesława Miłosza", "Stanisław Soyka w hołdzie Mistrzowi", są hołdami złożonymi Agnieszce Osieckiej, Czesławowi Miłoszowi i Czesławowi Niemenowi. Oprócz tego muzyk nagrał kilka płyt z innymi artystami. 
Wciąż inny wciąż nowy a jednocześnie rozpoznawalny od pierwszych nut. Jest zwierzęciem muzycznym z charyzmą performera. Z zespołem czy solo wkrótce po wejściu na scenę obejmuje całkowite panowanie nad publicznością. W jednym z licznych wywiadów artysta powiedział „Nie gram dla fajerwerków, nie śpiewam by się popisać. Moją ambicją i pragnieniem jest, by mój śpiew, moje pieśni dodawały otuchy, podnosiły na duchu tych, którzy przychodzą mnie słuchać. Chcę by wychodzili z koncertu pogodni i umocnieni.
 
Arek Skolik Trio:
Kajetan Galas – organy Hamonda
Organista, pianista, edukator, od 2010 w czołówce a także laureat pierwszego miejsca w kategorii organy według ankiety krytyków magazynu Jazz Forum w 2020 roku, oficjalny artysta Hammond Polska i Hammond Europe.
Absolwent klasy fortepianu jazzowego Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Krakowskiej Szkoły Jazzu i Muzyki Rozrywkowej, studiował również w ArtEZ Enschede w klasie Organów Hammonda.
Stypendysta Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, wielokrotny stypendysta rektora Akademii Muzycznej w Krakowie, laureat nagrody fundacji My Polish Heart; laureat konkursów jazzowych m.in. Blue Note Jazz Competition, Jazz nad Odrą, Azoty Tarnów International Jazz Contest, Novum Jazz Festival, Krokus Jazz Festival.
Lider autorskiej formacji Organ Spot, z którą wydał debiutancki album w 2012 roku. Członek wielu zespołów, m.in. Yarosh Organ Trio, Patrycjusz Gruszecki Trio, Krzysztof Lenczowski Trio, Jacek Niedziela-Meira Trio, Małgorzata Zuber Quartet. Przez kilka lat współpracował z Januszem Muniakiem współtworząc jeden z jego ostatnich muzycznych projektów.
Nagrał dziewięć długogrających albumów muzycznych wydanych na płytach CD: „Organ Spot” zespołu Organ Spot (2012), „Yarosh Organ Trio” zespołu Yarosh Organ Trio (2016), „Something about” Patrycjusza Gruszeckiego (2017), Ferias no Brasil zespołu Jamioł-Galas-Piątek wraz z Piotrem Baronem (2018), „Alterakcje” Yarosh Organ Trio (2018), „Burrelhouse” z triem Jacka Niedzieli-Meiry (2019) „Lost Journey” z triem Krzysztofa Lenczowskiego (2021), „F-A-C-Es” zespołu Patrycjusz Gruszecki Trio oraz „Progressive Synthesis” zespółu Yarosh Organ Trio z gościnnym udziałem Dominika Wanii (2021). Jego wykonania znajdują się na wielu innych płytach – m.in. na albumach Mirosława Sitkowskiego z Krzesimirem Dębskim, czy Jazz in Academia – wydawnictwie Akademii Muzycznej w Krakowie, kompilacjach The Best of Cracow Jazz czy „Trójkowej” składance Piotra Kaczkowskiego – Minimax.
Od 2019 roku prowadzący klasę teorii, fortepianu i organów Hammonda w Krakowskiej Szkole Jazzu i Muzyki Rozrywkowej oraz od 2021 roku wykładowca Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu w klasie organów Hammonda.
Tomasz Grzegorski – saksofon
Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Katowicach na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej. Zadebiutował na scenie jazzowej w 1997 roku w zespole Quintessence Eryka Kulma. W roku 1998, wraz z zespołem Parnas Jazz Quintet zostali laureatami 1-go miejsca na festiwalach: Jazz Juniors, Pomorska Jesień Jazzowa oraz 2-go miejsca na Festiwalu Standardów Jazzowych w Siedlcach. W 1999 roku z kwintetem Jerzego Małka zdobył 1 miejsce na festiwalach: Jazz Juniors, Pomorska Jesień Jazzowa oraz Konkursie Młodych Zespołów Jazzowych w Gdyni 2000. Jest również laureatem 3-go miejsca Międzynarodowych Zmagań Jazzowych w Szczecinie'03..
W latach 1999-2005 grał w Sekstecie Janusza Muniaka (płyta: Just Friends) występując regularnie w Jazz Club U Muniaka w Krakowie. W latach 1999-2009 grał w Kwintecie Jerzego Małka (płyty: By Five,Bop Beat). Od 2005 do 2013 współpracował ze światowej sławy skrzypkiem Nigelem Kennedym (płyty: A Very Nice Album, Shhh !!!, Live In Paris At The New Morning) z którym to grał koncerty na całym świecie. W roku 2006 rozpoczął trwającą do dziś współpracę z Kazimierzem Jonkiszem w jego Kwartecie Energy (płyty: Energy, Jazz Energy, 6 Hours With Ronnie). Również od 2010 roku współpracował z Trio Wojciecha Karolaka (płyta: In The Sentimental Mood). Od 2015 uczestniczył w projekcie Stanisław Soyka & Wojciech Karolak Trio Swing Comunication. Od roku 2016 współpracuje Radzimirem ”Jimkiem” Dębskim w projekcie Historia Jazzu. W roku 2019 uczestniczył w nagraniu płyty Grzegorski/Ślusarczyk/Białowolski/Adamczak/Skolik-To Muniak With Love. Koncertował i nagrywał m.in. z: Markiem Bałatą, Andrzejem Cudzichem, Wojciechem Groborzem, Leszkiem Kułakowskim, Urszulą Dudziak, Michałem Urbaniakiem, Jarosławem Śmietaną, Zbigniewem Namysłowskim, słowackim trio Nothing But Swing, Josef"Dodo" Sosoka, Lazaro Cruz, Ed Cherry, Jon Lord, Jeff Beck.
Jako muzyk sesyjny współpracował m.in. z: Mariuszem Lubomskim (płyty: Ambiwalencja, Lubomski W Trójce Again) Renatą Przemyk, Kayah, Maciejem Maleńczukiem, Pawłem Kukizem oraz nagrywał muzykę do filmu pt. Panie Dulskie w reżyserii Filipa Bajona z muzyką Jana Komara i Piotra Zabrockiego. Jako muzyk orkiestrowy występowałem z: Jarosław Śmietana Synphonic Sound, Big-Bandem Zbigniewa Namysłowskiego, Big-Bandem Leszka Kułakowskiego, orkiestrą Tomasza Szymusia, Teatrem Polskim w Warszawie, Teatrem Buffo w Warszawie, Teatrem Syrena w Warszawie, Operą na zamku w Szczecinie. Andrew Lloyd Weber Gala (Niemcy), The Bohemians Queen Symphonic (Niemcy), That’s Life-Das Sinatra Musical (Niemcy). Występował na wielu festiwalach w kraju jak i zagranicą m.in.: Jazz Jamboree, Jazz nad Odrą, Sopot Molo Jazz Festiwal , Jazz na Starówce , Świdnik Jazz Festiwal, Festiwal Pianistów Jazzowych w Kaliszu, Komeda Jazz Festiwal, Kaunas Jazz Festival (Litwa), Swing White Nights (St. Petersgurg , Rosja), Jazzpod Hradom (Słowacja), Leverkusen Jazztage (Niemcy), Jazzwoche Burghausen (Niemcy), Kongsberg Jazzfestival (Norwegia), Monte Carlo Jazz Festival (Monako) Festival Da Jazz (Szwajcaria), Hague Jazz Festival (Holandia) i wielu innych.
Arek Skolik – perkusja
Od lat zajmuje czołowe miejsca w ankiecie pisma „Jazz Forum” jako perkusista jazzowy. Należy do grona muzyków, którzy nie starają się być nowatorscy za wszelką cenę, raczej chyli on czoła przed dziesięcioleciami tradycji, starając się wpisać w nią swój muzyczny temperament. To nieprzeciętnie muzykalny perkusista o doskonałym warsztacie i poczuciu swingu, co stawia go wśród grona najlepszych perkusistów w kraju.
W 2005r. został obdarzony tytułem „najlepszego perkusisty roku” przez miesięcznik „Gitara Bas i Bębny”, a także otrzymał nagrodę prezydenta miasta Gliwic za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i dziedzictwa kultury.
Lista muzyków, z którymi współpracował Arek Skolik jest imponująca: Lee Konitz, Janusz Muniak, Tomasz Gwinciński, Leszek Możdżer, Maciek Sikała, Tomasz Szukalski, Piotr Baron, Piotr Wojtasik, Krzysztof Popek, Jerzy Milian, John Zorn, Steve Logan, Urszula Dudziak, Michał Urbaniak, Zbigniew Namysłowski, Tymon Tymański, Jan Ptaszyn Wróblewski, Jacek Niedziela, Wojciech Niedziela, Shakin Dudi, Jarosław Śmietana, Nigel Kennedy, Wojciech Karolak, Stanisław Soyka.
Lubuskie Zaduszki Jazzowe - Stanisław SOYKA & Arek Skolik TRio
Loading...