Dzień dziecka dla dużych i małych - koncert symfoniczny
date_range 02.06.2023 19:00
location_on Zielona Góra, Filharmonia Zielonogórska
WYDARZENIE ODWOŁANE
Uprzejmie informujemy, że z przyczyn niezależnych od Organizatora wydarzenie zostało odwołane.
Zwroty biletów można dokonywać w punktach ich nabycia. W przypadku biletów zakupionych online, równowartość biletów zostanie zwrócona automatycznie na rachunek, z którego zostały opłacone.
Operacja ta trwa max. 14 dni roboczych.
Za niedogodności przepraszamy.
Zespół Abilet.pl
Dzień Dziecka dla dużych i małych – koncert symfoniczny
Koncert symfoniczny z udziałem uczniów Zespołu Szkół Muzycznych w Zielonej Górze
Krzysztof Wierciński – fortepian
Józef Domżał – fortepian
Orkiestra Symfoniczna FZ
Agata Zając – dyrygentka
Krystyna Czubówna – teksty
PROGRAM
Camille Saint-Saëns
Karnawał Zwierząt
Edvard Grieg
Suita w dawnym stylu „Z czasów Holberga” op. 40
Karl Jenkins
Palladio. Concerto Grosso na orkiestrę smyczkową
Kury, koguty, słonia, żółwia, łabędzia, a nawet kangura będzie można usłyszeć podczas piątkowego koncertu, na którym wybrzmi Karnawał zwierząt Camille’a Saint-Saënsa. Aż trudno uwierzyć, że utwór był uważany przez samego twórcę za muzyczny żart i kompozytorski wygłup. Dziś bez wątpienia jest to arcydzieło literatury muzycznej i jeden z najlepszych przykładów muzyki ilustracyjnej. Na cykl składa się 14 miniatur, które w humorystyczny sposób przedstawiają różne zwierzęta, ale nie tylko. Kompozycja napisana na dwa fortepiany i orkiestrę kameralną składającą się z 11 instrumentów, powstała w okresie wytężonej pracy Saint-Saënsa nad III Symfonią. Zmęczony pisaniem poważnego dzieła kompozytor postanowił odpocząć tworząc utwór, który dowcipnie określał mianem „fantazji zoologicznej”. Zaprezentował go podczas przyjęcia ostatkowego w 1886 r. czym wywołał zachwyt i salwy śmiechu wśród zaproszonych gości. Jednak Saint-Saëns podchodził do Karnawału z dużym dystansem i nie zgodził się na jego wydanie za życia. Cykl ukazał się dopiero w rok po śmierci francuskiego Mistrza i stał się jego muzyczną wizytówką.
Pierwotnie Suita w dawnym stylu Griega była dziełem na fortepian solo. Norweski kompozytor napisał ją w 1854 r. z okazji przypadającej wówczas rocznicy 200-lecia urodzin, pochodzącego z Norwegii komediopisarza epoki baroku, Ludwika Holberga. Z czasem zinstrumentował Suitę na orkiestrę smyczkową i to w tej wersji możną ją najczęściej usłyszeć. Kompozycja składa się z pięciu ogniw. Grieg układem i charakterem nawiązuję do suit znanych z baroku. Cykl otwiera Preludium, po którym podobnie jak w dawnych dziełach tego typu następują naprzemienne szybkie i wolne części utrzymane w charakterze barokowych tańców.
Ukłonem w kierunku Mistrzów poprzednich epok jest także utwór współczesnego walijskiego kompozytora Karla Jenkinsa. Palladio jest dziełem inspirowanym postacią Andrei Palladia – włoskiego architekta żyjącego i tworzącego w szesnastym stuleciu. Jenkins choć sięga do wątków muzyki klasycznej, to nie czerpie z twórczości kompozytorów renesansowych, ale z muzyki okresu baroku. Świadczy o tym nie tylko trzyczęściowa budowa utwory, który kompozytor określił mianem concerto grosso, ale i same brzmienie Palladio. Nie sposób oprzeć się wrażeniu, że inspiracją tu była muzyka Vivaldiego czy Albinoniego.
Krzysztof Wierciński
Urodził się w 2003 roku w Warszawie. Jest uczniem Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. im. Zenona Brzewskiego w Warszawie. Kształci się pod kierunkiem Joanny Ławrynowicz-Just. Swoje umiejętności doskonalił w kursach pianistycznych prowadzonych przez wybitnych pedagogów, m.in. pod kierunkiem: prof. Janusza Olejniczaka, prof. Wojciecha Świtały, prof. Andrzeja Jasińskiego, prof. Daniela de Clercka, prof. Viery Nosiny, prof. Aleksieja Orłowieckiego. Jest laureatem wielu konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych, m.in.: 1. Międzynarodowego 5. Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Turznie (2019, I miejsce), 5. Międzynarodowego Podkarpackiego Konkursu Chopinowskiego dla dzieci i młodzieży (2019, I miejsce), 8. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Maurycego Moszkowskiego "PER ASPERA AD ASTRA" (2019, III nagroda). Koncertował w Filharmonii Świętokrzyskiej, Ambasadzie Polskiej w Wiedniu oraz w Żelazowej Woli.
Józef Domżał
Urodził się w 2003 roku w Warszawie. Jest uczniem OSM II st. im. Z. Brzewskiego w Warszawie. Kształci się pod kierunkiem Wilii Ochockiej-Janusz. Swoje umiejętności doskonalił w kursach pianistycznych prowadzonych przez wybitnych pedagogów, m.in.: pod kierunkiem Elżbiety Stefańskiej, Wojciecha Świtały oraz Pawła Zawadzkiego. Jest laureatem wielu konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych, m.in.: Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina dla Dzieci i Młodzieży w Szafarni (2013, III miejsce), Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. I.J. Paderewskiego w Piotrkowie Trybunalskim (2018, III miejsce), Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego “Od Bacha do Szymanowskiego” w Warszawie (2019, II miejsce i nagroda specjalna), Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Instrumentalistów im. S. Woytowicz w Jaśle (2019, I miejsce). Występował w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej w Warszawie, Europejskim Centrum Muzyki w Lusławicach oraz Sali Balowej Zamku w Łańcucie. Od 2016 roku jest stypendystą Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci. W 2019 roku brał udział w nagraniach płyty z twórczością Romualda Twardowskiego.
Agata Zając
Dyrygentka symfoniczna i operowa. W 2015 roku rozpoczęła studia na kierunku dyrygentura symfoniczna w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie prof. Marcina Sompolińskiego, które ukończyła w lipcu 2020 roku z tytułem magistra.
Swoje pierwsze kroki w muzyce stawiała jako skrzypaczka w poznańskich szkołach muzycznych. Aktywność dyrygencką rozpoczęła już na początku studiów i do dziś obejmuje ona różne obszary muzyki klasycznej w Polsce i za granicą. Od kwietnia 2018 roku, jako asystent dyrygenta w Warszawskiej Operze Kameralnej, pracowała przy produkcji trzech premier, w tym podczas rekonstrukcji historycznego wykonania Halki Stanisława Moniuszki w wersji wileńskiej na oryginalnych instrumentach z epoki, które zostało zarejestrowane i wyemitowane przez TVP Kultura w 2019 roku.
W obszarze jej zainteresowań znajduje się również propagowanie muzyki polskiej. W październiku 2017 roku była pomysłodawcą, współorganizatorem oraz dyrygentem koncertu symfonicznego w poznańskiej Akademii Muzycznej pt. „Polskie arcydzieła symfoniczne” zainspirowanego obchodami 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości.
W przeciągu ostatnich dwóch lat uczestniczyła w sześciu międzynarodowych kursach dyrygenckich pod okiem pedagogów takich jak Peter Eötvös, Marin Alsop, Gregory Vajda, Michalis Economou oraz Charles Olivieri-Munroe. Podczas Malta International Conducting Masterclass & Competition w sierpniu 2018 roku otrzymała nagrodę specjalną oraz została asystentką greckiego dyrygenta Michalisa Economou. Dzięki temu wyróżnieniu miała okazję pracować z Malta Philharmonic Orchestra oraz Greek Radio Symphony Orchestra, a także solistami takimi jak Guy Braustein czy Alessandro Carbonare. Na przełomie grudnia i stycznia 2019/20, jako asystent dyrygenta, odbyła noworoczną trasę koncertową po Chinach z Athens Philharmonia Orchestra, gdzie miała okazję zadyrygować jednym z jedenastu odbytych tam koncertów. Do innych zespołów z jakimi miała okazję do tej pory współpracować należą również Filharmonia Opolska, Filharmonia Dolnośląska, Orkiestra Collegium F oraz Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Poznaniu.
Jest finalistką przesłuchań na stanowisko asystenta dyrygenta m. in. w Narodowej Orkiestrze Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach oraz w Filharmonii Narodowej w Warszawie. W 2018 roku była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Marszałka Województwa Wielkopolskiego.
Krzysztof Wierciński – fortepian
Józef Domżał – fortepian
Orkiestra Symfoniczna FZ
Agata Zając – dyrygentka
Krystyna Czubówna – teksty
PROGRAM
Camille Saint-Saëns
Karnawał Zwierząt
Edvard Grieg
Suita w dawnym stylu „Z czasów Holberga” op. 40
Karl Jenkins
Palladio. Concerto Grosso na orkiestrę smyczkową
Kury, koguty, słonia, żółwia, łabędzia, a nawet kangura będzie można usłyszeć podczas piątkowego koncertu, na którym wybrzmi Karnawał zwierząt Camille’a Saint-Saënsa. Aż trudno uwierzyć, że utwór był uważany przez samego twórcę za muzyczny żart i kompozytorski wygłup. Dziś bez wątpienia jest to arcydzieło literatury muzycznej i jeden z najlepszych przykładów muzyki ilustracyjnej. Na cykl składa się 14 miniatur, które w humorystyczny sposób przedstawiają różne zwierzęta, ale nie tylko. Kompozycja napisana na dwa fortepiany i orkiestrę kameralną składającą się z 11 instrumentów, powstała w okresie wytężonej pracy Saint-Saënsa nad III Symfonią. Zmęczony pisaniem poważnego dzieła kompozytor postanowił odpocząć tworząc utwór, który dowcipnie określał mianem „fantazji zoologicznej”. Zaprezentował go podczas przyjęcia ostatkowego w 1886 r. czym wywołał zachwyt i salwy śmiechu wśród zaproszonych gości. Jednak Saint-Saëns podchodził do Karnawału z dużym dystansem i nie zgodził się na jego wydanie za życia. Cykl ukazał się dopiero w rok po śmierci francuskiego Mistrza i stał się jego muzyczną wizytówką.
Pierwotnie Suita w dawnym stylu Griega była dziełem na fortepian solo. Norweski kompozytor napisał ją w 1854 r. z okazji przypadającej wówczas rocznicy 200-lecia urodzin, pochodzącego z Norwegii komediopisarza epoki baroku, Ludwika Holberga. Z czasem zinstrumentował Suitę na orkiestrę smyczkową i to w tej wersji możną ją najczęściej usłyszeć. Kompozycja składa się z pięciu ogniw. Grieg układem i charakterem nawiązuję do suit znanych z baroku. Cykl otwiera Preludium, po którym podobnie jak w dawnych dziełach tego typu następują naprzemienne szybkie i wolne części utrzymane w charakterze barokowych tańców.
Ukłonem w kierunku Mistrzów poprzednich epok jest także utwór współczesnego walijskiego kompozytora Karla Jenkinsa. Palladio jest dziełem inspirowanym postacią Andrei Palladia – włoskiego architekta żyjącego i tworzącego w szesnastym stuleciu. Jenkins choć sięga do wątków muzyki klasycznej, to nie czerpie z twórczości kompozytorów renesansowych, ale z muzyki okresu baroku. Świadczy o tym nie tylko trzyczęściowa budowa utwory, który kompozytor określił mianem concerto grosso, ale i same brzmienie Palladio. Nie sposób oprzeć się wrażeniu, że inspiracją tu była muzyka Vivaldiego czy Albinoniego.
Krzysztof Wierciński
Urodził się w 2003 roku w Warszawie. Jest uczniem Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. im. Zenona Brzewskiego w Warszawie. Kształci się pod kierunkiem Joanny Ławrynowicz-Just. Swoje umiejętności doskonalił w kursach pianistycznych prowadzonych przez wybitnych pedagogów, m.in. pod kierunkiem: prof. Janusza Olejniczaka, prof. Wojciecha Świtały, prof. Andrzeja Jasińskiego, prof. Daniela de Clercka, prof. Viery Nosiny, prof. Aleksieja Orłowieckiego. Jest laureatem wielu konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych, m.in.: 1. Międzynarodowego 5. Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Turznie (2019, I miejsce), 5. Międzynarodowego Podkarpackiego Konkursu Chopinowskiego dla dzieci i młodzieży (2019, I miejsce), 8. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Maurycego Moszkowskiego "PER ASPERA AD ASTRA" (2019, III nagroda). Koncertował w Filharmonii Świętokrzyskiej, Ambasadzie Polskiej w Wiedniu oraz w Żelazowej Woli.
Józef Domżał
Urodził się w 2003 roku w Warszawie. Jest uczniem OSM II st. im. Z. Brzewskiego w Warszawie. Kształci się pod kierunkiem Wilii Ochockiej-Janusz. Swoje umiejętności doskonalił w kursach pianistycznych prowadzonych przez wybitnych pedagogów, m.in.: pod kierunkiem Elżbiety Stefańskiej, Wojciecha Świtały oraz Pawła Zawadzkiego. Jest laureatem wielu konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych, m.in.: Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina dla Dzieci i Młodzieży w Szafarni (2013, III miejsce), Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. I.J. Paderewskiego w Piotrkowie Trybunalskim (2018, III miejsce), Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego “Od Bacha do Szymanowskiego” w Warszawie (2019, II miejsce i nagroda specjalna), Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Instrumentalistów im. S. Woytowicz w Jaśle (2019, I miejsce). Występował w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej w Warszawie, Europejskim Centrum Muzyki w Lusławicach oraz Sali Balowej Zamku w Łańcucie. Od 2016 roku jest stypendystą Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci. W 2019 roku brał udział w nagraniach płyty z twórczością Romualda Twardowskiego.
Agata Zając
Dyrygentka symfoniczna i operowa. W 2015 roku rozpoczęła studia na kierunku dyrygentura symfoniczna w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie prof. Marcina Sompolińskiego, które ukończyła w lipcu 2020 roku z tytułem magistra.
Swoje pierwsze kroki w muzyce stawiała jako skrzypaczka w poznańskich szkołach muzycznych. Aktywność dyrygencką rozpoczęła już na początku studiów i do dziś obejmuje ona różne obszary muzyki klasycznej w Polsce i za granicą. Od kwietnia 2018 roku, jako asystent dyrygenta w Warszawskiej Operze Kameralnej, pracowała przy produkcji trzech premier, w tym podczas rekonstrukcji historycznego wykonania Halki Stanisława Moniuszki w wersji wileńskiej na oryginalnych instrumentach z epoki, które zostało zarejestrowane i wyemitowane przez TVP Kultura w 2019 roku.
W obszarze jej zainteresowań znajduje się również propagowanie muzyki polskiej. W październiku 2017 roku była pomysłodawcą, współorganizatorem oraz dyrygentem koncertu symfonicznego w poznańskiej Akademii Muzycznej pt. „Polskie arcydzieła symfoniczne” zainspirowanego obchodami 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości.
W przeciągu ostatnich dwóch lat uczestniczyła w sześciu międzynarodowych kursach dyrygenckich pod okiem pedagogów takich jak Peter Eötvös, Marin Alsop, Gregory Vajda, Michalis Economou oraz Charles Olivieri-Munroe. Podczas Malta International Conducting Masterclass & Competition w sierpniu 2018 roku otrzymała nagrodę specjalną oraz została asystentką greckiego dyrygenta Michalisa Economou. Dzięki temu wyróżnieniu miała okazję pracować z Malta Philharmonic Orchestra oraz Greek Radio Symphony Orchestra, a także solistami takimi jak Guy Braustein czy Alessandro Carbonare. Na przełomie grudnia i stycznia 2019/20, jako asystent dyrygenta, odbyła noworoczną trasę koncertową po Chinach z Athens Philharmonia Orchestra, gdzie miała okazję zadyrygować jednym z jedenastu odbytych tam koncertów. Do innych zespołów z jakimi miała okazję do tej pory współpracować należą również Filharmonia Opolska, Filharmonia Dolnośląska, Orkiestra Collegium F oraz Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Poznaniu.
Jest finalistką przesłuchań na stanowisko asystenta dyrygenta m. in. w Narodowej Orkiestrze Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach oraz w Filharmonii Narodowej w Warszawie. W 2018 roku była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Marszałka Województwa Wielkopolskiego.
