Koncert muzyki polskiej z okazji Święta Niepodległości

date_rangeData wydarzenia 08.11.2019 19:00

location_onMiejsce wydarzeniaZielona Góra, Filharmonia Zielonogórska

?
Koncert muzyki polskiej z okazji Święta Niepodległości
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Zielonogórskiej
Czesław Grabowski – dyrygent
Piotr Banasik – fortepian
Program: M. Weinberg – Suita polska
F. Chopin – Fantazja na tematy polskie A–dur
W. Lutosławski – Wariacje na temat Paganiniego
oraz polska muzyka filmowa

Z okazji Święta Niepodległości muzyka polska rozbrzmiewa w czterech odsłonach: romantycznej uwertury operowej Stanisława Moniuszki, wirtuozowsko-narodowej “Fantazji” Fryderyka Chopina, efektownej parafrazy słynnego na całym świecie kaprysu a-moll Nicolo Paganiniego w oryginalnej szacie fortepianowo-orkiestrowej Witolda Lutosławskiego oraz filmowej suity Krzesimira Dębskiego - muzyki napisanej do ekranizacji jednej z najpopularniejszych powieści dziecięcych “W pustyni i w puszczy” Henryka Sienkiewicza
 
Jeszcze przed studiami berlińskimi, w 17 roku życia, zainteresowała Moniuszkę tragedia C.Delavigne’a pt. „Paria” dotycząca losów pariasów - najniższej kasty hinduskiej. Skłoniwszy literata J.Chęcińskiego do napisania libretta na ten temat po wielu latach przystąpił kompozytor do pracy nad operą, której premiera odbyła się 11. grudnia 1869 r. w Warsza­wie. Była to ostatnia wielka opera Moniuszki. Uwertura - najbardziej efektowna po „Halce” - jest jedną z najbardziej dramatycznych uwertur twórcy, narzucającą widzowi szeroką, tragiczną frazą nastrój całej opery.
 
Wielką Fantazję na tematy polskie skomponował Chopin najprawdopodobniej już w roku 1828, ale zaprezentował po raz pierwszy dopiero w roku 1830. “Fantazja reprezentuje odmianę wielokształtnego gatunku, który w języku obiegowym obdarzano mianem potpourri – czyli luźnej wiązanki melodii o określonym, wspólnym charakterze. Chopin wybrał trzy melodie, przedstawił je na sposób wariacyjny i poprzedził introdukcją. Trzy tematy dopełniają się tworząc całość istotnie „narodową”, „rodzimą”. Temat pierwszy poddany wariacjom przynosi melodię pieśni o Laurze i Filonie, drugi – melodię dumki przypisanej Kurpińskiemu, ale wskazującej na proweniencję ludową, wreszcie trzeci melodię tańca, kujawiaka, o niewątpliwie już ludowym charakterze.
“Wariacje na temat Paganiniego” pochodzą z roku 1941 - a więc z okresu, w którym Lutosławski przebywając w czasie okupacji w Warszawie zarabiał na utrzymanie grając w duecie na dwa fortepiany z Andrzejem Panufnikiem, wykonując głównie opracowania słynnych dzieł muzyki klasycznej. “Wariacje” nie są jednak zwyczajnym opracowaniem, lecz przekomponowaniem muzycznego przeboju i nadaniem mu indywidualnego rysu, głównie w zakresie harmoniki i faktury charakterystycznej dla doświadczonego już kompozytora. “Wariacje” zyskały z czasem rangę wielkiego przeboju. Weszły do repertuaru wszystkich znaczących duetów fortepianowych na świecie; są dziś najczęściej wykonywanym utworem kompozytora. W 1977 roku Lutosławski dokonał transkrypcji na fortepian z towarzyszeniem orkiestry.
Krzesimir Dębski - absolwent kompozycji Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu swoją twórczość prowadzi wielowątkowo - z jednej strony jako kompozytor - skrzypek jazzowy zespołu String Connection, z drugiej - jako twórca szeroko rozumianej współczesnej muzyki klasycznej oraz jako twórca muzyki filmowej, która przynosi mu najwięcej popularności ze względu na masowy charakter prezentacji medium X muzy.
 
Koncert muzyki polskiej z okazji Święta Niepodległości
Loading...